Al onze klanten gebruiken Microsoft Dynamics NAV, momenteel meestal een versie 5.xx, 2009.xx of 2013.xx. En binnenkort is er dan versie Microsoft Dynamics NAV 2015! Wat maakt deze versie voor u interessant? Meer dan 10 goede redenen waarom deze versie interessant is:
Allereerst natuurlijk de nieuwe client omgeving. Sommige van onze klanten gebruiken deze Role Tailored Client al, die voorziet in een menu dat per functie aan kan worden gepast, en dat alleen de opties toont die een medewerker echt nodig heeft. Nieuw is dat in Dynamics NAV 2015 de rechten ook gekoppeld zijn aan het rolcentrum! Zo zie je alleen de functies waar je toegang toe hebt en is het inrichten van gebruikers een stuk gemakkelijker geworden. Bovendien kunnen de tegels op het hoofdscherm nu van kleur veranderen, naar gelang het meer of minder belangrijk is dat er aandacht aan wordt besteed. Dit zijn dus eigenlijk al drie redenen waarom 2015 interessant is ineen!
Een andere belangwekkende ontwikkeling is dat er apps voor devices komen; bij devices kunt u hierbij denken aan bijvoorbeeld smartphones en tablets ! Microsofts inzet voor de ondersteuning van mobiliteit op industrie-standaarden gebaseerde platforms werd duidelijk in de recentste versie van Dynamics CRM en is nu uitgebreid naar Dynamics NAV 2015 met verwachte ondersteuning voor IOS, Android en Windows tablets en een gemeenschappelijk gebruikerservaring op alle apparaten! Veranderingen aan de bestaande web browser-clients is daarbij een extra bonus nu Microsoft ook de oorspronkelijke webclient, die werd uitgebracht in versie 2013 en verbeterd in 2013 R2, in versie 2015 weer heeft verbeterd. Microsoft verdient wat ons betreft grote lof voor het ondersteunen van een grote verscheidenheid van browserclients (en hun klanten niet dwingt in het kamp van Internet Explorer) en operating systemen. Deze mobiliteit verbeteringen gaan Dynamics NAV 2015 zeker nog concurrerender maken!
Dynamics NAV 2013 had al belangrijke nieuwe verbeteringen toegevoegd aan de integratie met Office en Dynamics NAV 2015 brengt verdere integratie met Office 365. Vorige integraties met Microsoft Word en Excel hadden slechts een beperkte waarde met slechts beperkte toepassingen. In versie 2015 kunnen gebruikers wijzigingen van hun rapporten maken binnen Microsoft Word en wij zijn ervan overtuigd dat eindgebruikers echt zullen profiteren van die flexibiliteit.
Volledige integratie met Office 365, Sharepoint en Windows Azure, het cloud-platform van Microsoft. Concreet: u hoeft geen duur serverpark meer in huis te hebben of te onderhouden, alles kan compleet in de cloud worden gedraaid, samen met uw mail (geen exchange server meer nodig!) uw tekstverwerker (Word) en alle andere office applicaties. Het is zelfs mogelijk om een licentie-per-maand-per-gebruiker model te gebruiken!
Voor u wellicht op het eerste gezicht minder interessant, maar op termijn zeker belangrijk wordt Dynamics NAV 2015 voorzien van upgrade tools. Dat betekend dat het alleen maar eenvoudiger wordt om Dynamics versies te upgraden. Waar in het verleden een upgrade vaak ervaren werd als een her-implementatie zal de tijd (en daarmee de kosten) van een uograde alleen maar afnemen.
Dit waren een aantal ‘niet-functionele’ voorbeelden. We zijn echter nog niet aan de 10 redenen om over te stappen die ik u beloofd heb, en de laatste vijf wilde ik reserveren voor zaken die te maken hebben met de applicatie zelf:
Allereerst kunnen diverse in- en verkoopdocumenten (o.a. offerte, orderbevestiging, geboekte factuur) nu direct vanuit de applicatie worden gemaild! Een functie waarover veel van onze klanten al beschikken, maar nu dus standaard voor iedereen te gebruiken.
Het is mogelijk om met assemblageorders te werken. Voor artikelen die worden samengesteld kan op het moment van verkoop een aparte assemblageorder worden gegenereerd, zodat diegene die het artikel moet samenstellen weet dat hij dat moet doen zonder extra rapporten gebaseerd op de verkooporder.
De functionaliteit voor Cash-flow analyse, Cash Management en Cost Accounting zijn verder verbeterd.
De functionaliteit voor het beheren van voorraden is sterk uitgebreid en verbeterd. U kunt hierbij denken aan de diverse bestelmethodes en de manier waarop de behoefte wordt berekend. Bovendien zijn naast de bekende schermen met voorraad-per periode, variant, locatie nu ook schermen met de voorraad per evenement, stuklijstniveau en tijdlijn.
De mogelijkheid om een back-up te maken is terug! In de classic versies bestond altijd de mogelijkheid om back-up’s te maken. Met de komst van versie Dynamics NAV 2013 was deze verdwenen, maar gelukkig heeft Microsoft het belang hiervan ingezien en is het nu weer mogelijk om van een enkel bedrijf, of eventueel meerdere, een back-up te maken.
Het is nu ook mogelijk om de uitvoeren van rapporten en batchverwerkingen te schedulen! Hiermee kunnen bepaalde rapporten die je wilt uitvoeren vooraf in een schema worden gezet, en deze worden dan door de applicatie automatisch op de aangegeven datum/tijd uitgevoerd.